به گزارش قدس آنلاین، علی ضرابی با بیان این مطلب به تلاش کتابخانه های آستان قدس رضوی برای بهره مندی از فناوری های روز دنیا در زمینه خدماترسانی به مراجعان و تعامل با مراکز علمی مهم جهان اشاره کرد و گفت: هم اکنون کاربران زیادی که از سراسر دنیا برای دستیابی به منابع اطلاعاتی ارزشمند، به صورت حضوری و مجازی با این سازمان در ارتباط هستند.
وی با اشاره به خدمات رسانی این کتابخانه به بیش از ۱۲۰ کشور با استفاده از فناوری های روز و فضای دیجیتال، تصریح کرد: در دوران شیوع ویروس منحوس کرونا و با تغییر سبک زندگی بشر و گرایش به فضای مجازی و توصیه به حضور نیافتن در مجامع و گردهمایی ها، خدمات کتابخانه ای نیز تحت تأثیر فضای جدید جوامع انسانی، به سوی ارائه خدمات الکترونیک و غیرحضوری و استفاده هرچه بیشتر از اینترنت و فضای مجازی و در قالب کتابخانه های دیجیتالی خودنمایی کرده است.
ضرابی خدمات پرسش از کتابدار، خدمات مطالعه آنلاین، خدمات امانت آنلاین و خدمات تحویل مدرک را نمونه های متنوع خدمات کتابخانه های دیجیتال معرفی کرد که پیش از شیوع کرونا شاید کمتر مورد استفاده کاربران و مخاطبان کتابخانه رضوی قرار می گرفت و اکنون، به واسطه شیوع این ویروس منحوس، با خوش اقبالی و عنایت ویژه کاربران مواجه شده است.
کتابخانه های آستان قدس رضوی در طول سال نزدیک به ۷میلیون مراجعه کننده دارند. البته با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی های مکرر کتابخانه ها، در نیمه نخست سال ۹۹ تعداد مراجعان این مرکز کاهش چشمگیری یافت اما گسترش فعالیت کتابخانه های این سازمان در فضای مجازی جذب بیش از ۵ میلیون مخاطب را به دنبال داشته است.
منبع: آستان نیوز
انتهای خبر/
نظر شما